Kleuren per belevingswereld

GEZELLIG EN SPONTAAN (gele belevingswereld volgens het BSR-model)
Een druk sociaal leven, spontaan, behulpzaam en altijd geïnteresseerd in anderen. Gezellig, eerlijk en gemakkelijk in de omgang. Familie en vrienden zijn heel belangrijk. Heeft een uitgebreid netwerk van familie, vrienden, buren, collega’s en kennissen. Heel open en betrokken bij het wel en wee van anderen. Vind het leuk om anderen te helpen. Neemt anderen graag mee op sleeptouw: een dagje shoppen, naar een pretpark of op bezoek bij familie en vrienden, zo ziet jouw ideale weekend eruit! Harmonie en evenwicht zijn belangrijke drijfveren in het leven.
Ongeveer 30% van de Nederlanders behoort tot de gele belevingswereld.

Kleuren die hier goed bij passen:
Geel – Uiteraard! Geel straalt optimisme en energie uit en stimuleert creativiteit en mentale helderheid. Het is een kleur die levendigheid toevoegt en een gevoel van vrolijkheid oproept.
Oranje – Een warme, uitnodigende kleur die sociale interactie bevordert en een gevoel van dynamiek en levenslust geeft.
Lichtgroen – Denk aan limegroen. Dit heeft een verfrissend, vernieuwend effect en straalt een actieve en vitale energie uit.
Turkoois – Een speelse tint die zowel kalmerend als stimulerend kan werken. Het heeft een frisse en verkwikkende uitstraling.

GEBORGENHEID EN ZEKERHEID (groene belevingswereld volgens het BSR-model)
Kalm, rustig en serieus. Privacy is erg belangrijk. Heeft een rustig leven en bewegen zich in een kleine kring van familie, vrienden en/of buren waarmee intensieve contacten worden onderhouden. Deze mensen geven hun een vertrouwd gevoel. Geen heel groot netwerk, maar wel heel hecht. Wat nieuwe dingen en mensen betreft zijn ze een tikkeltje verlegen: kijken liever eerst even de kat uit de boom. Het is vooral belangrijk dat producten degelijk zijn.
Ongeveer 28% van de Nederlanders behoort tot de groene belevingswereld.

Kleuren die hier goed bij passen:
Groentinten – Natuurlijk! Van zacht olijfgroen tot diep bosgroen, deze tinten brengen rust en stabiliteit en geven een verbonden gevoel met de natuur.
Aardetinten – Zand, taupe en terracotta werken ontspannend en zorgen voor een warme, uitnodigende sfeer.
Zachtblauw – Denk aan pasteltinten of hemelsblauw. Deze kleur straalt sereniteit en vertrouwen uit en bevordert ontspanning.
Warm wit en crème – Neutrale tinten zoals gebroken wit en lichte beige zorgen voor een rustige en harmonieuze basis.
Diep aubergine of zachte lavendel – Een subtiele, kalmerende kleur die verfijndheid en introspectie oproept.

AMBITIEUS EN SUCCESVOL (blauwe belevingswereld volgens het BSR-model)
Ambitieus, zelfverzekerd en weet precies wat hij wilt in het leven. Een succesvolle carrière is daar een belangrijk onderdeel van. Inzet, analytische capaciteiten en assertiviteit en bedachtzaamheid: beslissingen neemt u weloverwogen. Directief ingesteld: houdt graag zelf de touwtjes in handen. Houden van luxe en mooie dingen en zijn gevoelig voor status. Een mooie auto voor de deur, exclusieve vakanties of de nieuwste gadgets, kwaliteit mag best iets kosten. Dat men een succesvolle carrière heeft opgebouwd (of daarmee bezig is) mag immers best getoond worden.
Ongeveer 24% van de Nederlanders behoort tot de blauwe belevingswereld.

Kleuren die hier goed bij passen:
Blauwtinten – Van diep navyblauw tot helder hemelsblauw, deze tinten brengen een gevoel van orde, rust en overzichtelijkheid.
Grijstinten – Koel grijs of lichtgrijs creëert een strakke, georganiseerde sfeer en versterkt een gevoel van stabiliteit.
Wit en ijsblauw – Heldere, koele tinten zorgen voor een frisse en serene uitstraling, perfect voor een minimalistisch en gestructureerd interieur.
Zwart – Strategisch gebruikt kan zwart een gevoel van elegantie en autoriteit toevoegen zonder overweldigend te zijn.
Metaalkleuren zoals zilver en staal – Deze kunnen een modern, efficiënt en strak effect geven, passend bij een analytische en gestructureerde mindset.

EIGENZINNIG EN ZELFBEWUST (rode belevingswereld volgens het BSR-model)
Eigenwijs, intelligent en zelfbewust. Vrijheid en onafhankelijkheid is erg belangrijk. Op zoek naar een baan die vrijheid en flexibiliteit biedt. Er is meer in het leven dan alleen werk of gezin, genieten en avonturen aangaan is minstens zo belangrijk. Dat kan zowel in een museum als op een festival in de stad, maar ook tijdens een verre reis naar een vreemde cultuur. Blijft ontwikkelen en doet nieuwe inspiratie op. Een echte “early adopter” – diegene die nieuwe producten, merken of apps als eerste koopt en uitprobeert, nog voordat de massa het ontdekt.
Ongeveer 18% van de Nederlanders behoort tot de rode belevingswereld.

Kleuren die hier goed bij passen:
Rood – Dé kleur van kracht, passie en energie. Van diep bordeaux tot fel karmozijnrood, deze tinten stimuleren actie en motivatie.
Dieporanje en koraal – Warm, energiek en uitnodigend. Deze kleuren brengen levendigheid en enthousiasme in een ruimte.
Warm geel – Goudgele en okertinten geven een speelse, dynamische en optimistische uitstraling.
Felle accentkleuren – Denk aan magenta, warm paars of levendig blauw als contrast om het interieur extra expressief te maken.
Zwart en antraciet – Gebruikt in accenten, deze kleuren versterken de krachtige uitstraling en zorgen voor een stoer en dynamisch effect.

Bovenstaande afbeeldingen zijn enkel ter inspiratie, wij ontlenen geen rechten aan deze afbeeldingen.